});

SEO povlecemevas.cz. Od pádu až k stovky procentním růstu

Lukáš Haubelt | 20. 6. 2024
SEO povlecemevas.cz. Od pádu až k stovky procentním růstu

Jak už bývá u řady klientů zvykem, to co funguje dobře, tomu se nevěnuje, to co nefunguje, tomu věnuje spoustu úsilí a energie, aby se zlepšilo. Tímhle špatným uvažováním přistupoval klient Povlecemevas i k SEO. To fungovalo jak má, tvořilo poměrně významný podíl na celkovém obratu, ale najednou po sezóně začalo padal mílovými kroky, až padlo prakticky na bezvýznamnou hranici s minimálním podílem na tržbách. Klasický scénář, s kterým se potýkáme často, ale jak je v úvodu napsáno, SEO je běh na dlouhou trať a žádné kouzelné tlačítko neexistuje. 

Co s tím? Jak tomu předejít? Co dělat, když se v této situaci ocitnete? Za jak dlouho uvidíte výsledky a jak dlouho může trvat překonat čísla z předchozích skvěle fungujících let? To vše v této case study. 

Kde je chyba? (krok 1) – leden až únor 2022

Při tomto scénáři, kdy SEO u fungující firmy padá nebo je téměř na nule, je potřeba začít prakticky od nuly. Prvními kroky tak je analýza, proč k tomuto pádu došlo, proč se nedaří a kde vůbec začít “opravovat”. V tom nám pomohly první 2 analýzy: 

  1. Technická analýza současného stavu 
  2. Analýza klíčových slov a konkurence

Technická analýza by měla odhalit, kde jsou zásadní problémy. Ať už se jedná o indexaci, špatné odkazy, přesměrování nebo třeba technické nastavení samotného webu jako jsou parametrické filtry, titulky, H1 a spousta dalších parametrů. 

Analýza klíčových slov by se měla vytvořit alespoň jednou za 5 let, ideálně upgradovat každé 2-3 roky. Proto i tohle byl nevyhnutelný krok, jelikož klient analýzu KW ani neměl. Ta nám zase napoví, co se jak hledá, ale hlavně v jaké měsíce, kdo je náš konkurent a jaký kus koláče si v rámci segmentu a organické návštěvy můžeme ukrojit. 

Tadá, první výsledky poodhalují karty.

Timeline je alfa omegou (krok 2) – březen až duben 2022

V rámci webu má klient hromadu základních chyb, ale objevují se i složitější chyby s duplicitami, nebo chybějící texty, které jsou mnohdy časově (ne)náročné. Proto je důležité vytvořit si timeline, čím začneme a jak budeme jednotlivé části o/upravovat. 

  1. Na začátek je vždy fajn vyřešit to, co je nejjednodušší. V našem případě se jednalo o chyby v přesměrování, chyby s 404, duplicity obsahu, chyby v titulcích apod. 
  2. Tou druhou, poměrně jednoduchou částí, je doplnění textů a vzhledem k tomu, že už máme KW analýzu, tak je to “jen” o tom udělat si na to čas, správně to napsat, prolinkovat, případně vytvořit nějaký obsah na blog. 
  3. Následně se dostáváme k složitějších problémům, jako jsou třeba duplicity kategorií, duplicity filtrů, kategorie, které se zdají být správně nastavené (správný popis, H1, Title a další parametry), ale z nějakého důvodu se ve vyhledávání vůbec neobjevují nebo sílu konkurence. 

Trpělivost růže přináší.. říkali.. (krok 3) – květen až červenec 2022

Máme rozfázováno, první chyby (bod 1 a 2) jsou opraveny a v rámcí týdnů začínáme hledat první náznaky, že by se pád organiku měl minimálně stabilizovat, ideálně v některých kategoriích růst. To se však nedělo, výsledky byly stále tristní a je tak potřeba se pustit do nejsložitějšího kroku a to narovnat duplicity celého webu. 

Největší problém jsme objevili v zacyklení parametrických filtrů. To vzniklo tak, že klient špatně používal klasické parametry filtru (barva, rozměr, materiál) a parametrické filtry (černé povlečení, povlečení 140×200 cm, bavlněné povlečení apod.). Bohužel všechny tyhle stránky se indexovaly a řešení, že vše smažeme byla z počátku nepředstavitelná. Proto jsme se snažili některé kategorie upravit. 

Po několika desítkách hodin stávených nad “rozmotáváním” jsme se rozhodli k radikalnímu kroku a to, že zkrátka všechno smažeme a uděláme úplně na novo. V tomto kroku hrozilo, že nás vyhledávače ještě více poškodí, i přes nastavení přesměrování, a zároveň jsme nechtěli ztratit pozice u kategorií, které nám fungovaly v rámci organiku dobře. Nicméně je to riskantní krok, ale jiná cesta nebyla. 

Zajímavost: Duplicity obsahu jako takové nejsou tolik problematické, jako duplicity kategorií či produktů. Rozdíl je v tom, že vyhledávač při duplicitě kategorie lajcky řečeno nemá ponětí, kterou kategorii upřednostnit a tak se někdy rozhodne, že neukáže raději žádnou. 

Tyhle úpravy si vzaly prakticky 3 měsíce, než se vše nastavilo minimálně do úrovně 1 a 2. 

 6 měsíců je pryč, výsledky! Nepřichází.. – srpen 2022

Jak se v rámci SEO říká, u větších firem můžete vidět výsledky klidně hned další měsíc, u menších je to zpravidla 2-3 měsíce. V našem případě i po šestí měsících data nevykazovala známky toho, že by nám organik jakkoli rostl. Byť pár procent by nám dávalo světlo na konci tunelu, ale zkrátka nic. 

Nezbývá nám tak nic jiného, než vše ještě jednou projít, zda jsme neudělali někde chybu, zda máme vše správně nastaveno a případně dodělali poslední úpravy, které nám z analýzy vyplynuly. Také jsme zkusili ještě upravit textace, prolinkování či vyplnění všech parametrů u produktů. 

Stále jsme věřili, že parametrické filtry jsou tím největším problém, proto jsme se i tak rozhodli vše dodělat, až do 3. úrovně a měli jsme tak pokryto vše, co jsme chtěli. 

První světlo na konci tunelu? Možná.. září až leden 2023

Po téměř sedmi měsících jsme začali vidět, že se nám organická návštěvnost zvedá. Nicméně současně s tím klientovi začínala i sezóna a bylo tak obtížné rozpoznat, zda se jedná o úspěch v organiku jako takovém, nebo je to jen náběh sezóny. Nezbývalo nám než čekat a sledovat čísla. Práce v rámci SEO se prakticky zastavila a nic nového jsme nedělali. 

Přišel leden 2023, bylo po sezóně a s velkým napětím jsme sledovali, co se bude dít. Bum! Čísla spadla zase na minimum. Rok snažení je v pr….! V tu chvíli nikdo neměl chuť to řešit dál a tak jsme se s klientem domluvili, že se k tomu vrátíme za měsíc až dva a zkusíme ještě linkbudilding. 

Naštěstí klient viděl, kolik práce a změn se odehrálo, takže když už to nepřispělo k organické návštěvnosti, viděl, že alespoň v rámci UX/UI to webu prospělo. Všechny kategorie obsahovaly to, co měly, orientace na webu byla velmi snadná a do určité míry to přispělo k zvýšení konverzního poměru celého e-shopu. 

Doporučení: Je důležité hledat i vedlejší faktory a nezaměřovat se jen na jeden konkrétní cíl. V tomto případě zvýšení konverzní poměru jako celek je jeden z vedlejších efektů, na který jsme se nezaměřovali, ale z pohledu obratu má velký význam. 

 

Konec dobrý, všechno dobré? – květen/červen 2023

Čtvrt roku jsme to nechali u ledu, ale po očku jsme stále sledovali, jestli se náhodu něco nemění. V průběhu června jsme začali vidět, že se nám organická návštěvnost zvyšuje a přitom v červnu – srpnu je pro klienta největší okurková sezóna. Následující měsíc už byly tržby v růstu v desítkách procent a při hlubší analýze jsme viděli, že parametrické kategorie, ale hlavně obecné kategorie začínají přináše to, co jsme očekávali. 

S napětím jsme tak sledovali, zda tento trend bude pokračovat i v další měsíce 

Trpělivost skutečně „růže přináší“! – září 2023 až současnost 

S náběhem sezóny se výsledky ještě více prohlubovaly, až jsme v určité dny/týdny dosahovaly růstu ve stovkách procent. Listopad a prosinec překonal o cca 60 % čísla v nejlepším roku 2021, podíl na obratu se stabilizoval a dosahuje nyní pravidelnosti 25% a společně s přímou návštěvou tak tvoří okolo 40% (rozložení 60:40 paid/organic se dá označit za zdravě nastavený). Na tyhle výsledky jsme tak museli čekat cca rok od významnějších úprav. 

Závěr – nepodceňujte věci, které fungují

I přesto, že nám tento projekt vzal spoustu úsilí, času i nervů, tak nám ukázal, jak může být čas relativní. Holt někdy jsou výsledky vidět rychleji, někdy pomaleji. O to víc nás tento případ naučil, že věcí, které fungují dobře není radno podceňovat. Pád může být rychlý a vrátit se někdy na stejnou metu je mnohdy náročnější, než si umíte představit.